fredag 6. januar 2012

Dyrt å være fattig.

Nytt år og nye muligheter. Gjør et forsøk på å oppsummere spareåret 2011, og har vel kommet frem til at ting går smått. Sparer og tjener noen småkroner her og der, men kan ikke si at inntekten er den helt store.
Riktignok har jeg fått bedre styr på privatøkonomien, og har klart å sette opp avdraget på huslånet med 1000,- i måneden. Noe som gjør at jeg er ett skritt nærmere å nå målet om å være gjeldfri før jeg er 40 år. Men fortsatt mangler jeg 2,5 år på nedbetalingstiden for å klare dette. For ordens skyld så er jeg 35 år gammel nå, og vil bli gjeldfri når jeg er 42,5 år. Sånn sett kan jeg ikke klage.

Når jeg starter dette innlegget med tittelen "det er dyrt å være fattig", så er det fordi at jeg føler at ting går litt tregt. Er nok litt utålmodig av meg....
De fleste av mikrojobbene jeg driver med gir ikke den store avkastningen, og jeg tør ikke tenke timelønn. Når lån og faste utgifter er betalt, er det ikke så mye igjen å sette av til sparing.

Hadde inntjeningen vært høyere, hadde jeg hatt mer å investere i andre prosjekter. Har mange ideer på gang, men det krever en del egenkapital. Penger jeg ikke har for øyeblikket.

Men for å oppsummere, så har spareprosjektet gitt avkastning. Med mer fokus på sparing, så har jeg klart å få ned strømforbruket.
Jeg har kuttet ned på matbudsjettet. Dette har jeg gjort ved å gjøre 3 ting. Først og fremst har jeg passet på å handle matvarer på tilbud. Jeg har planlagt innkjøpene og handlet kun en gang i uken.
Og sist men ikke minst, jeg har laget det meste av mat fra grunnen av. Ting som å bake egne brød, lage middag fra grunnen av og lage mitt eget pålegg o.l selv.

Målet for 2012 er å fortsette de bra tingene jeg tar med meg fra året som gikk. Videre er målet å bygge opp bufferkontoen, med mål om å ha  50.000 kr på konto ved utgangen av 2012.

Godt nyttår!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar