mandag 9. april 2012

Oppdatering, elektroniske sigaretter

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering på hvordan det går med de elektroniske sigarettene. Har merket meg at en del folk reklamerer med at de er ett røykeslutt-produkt. Egen erfaring er vel at de ikke har funket slik for meg. Jeg bruker dem ennå, men om jeg skal sammenligne med å røyke vanlig røyk, er det vel ikke tvil om at jeg røyker mye mindre nå.
Forskjellen nå er merkbar på følgende måter:

* Jeg røyker mindre nå. Med det mener jeg at mens jeg før fyrte en vanlig sigarett og røykte hele, kan jeg med den elektroniske bare ta ett trekk eller to og legge den fra meg.

* Det er billigere. I og med at jeg røyker mindre blir det billigere. Det merkes på pengeboken...  :-)

* Pusten og formen er merkbart bedre. Har merket meg at Helsedirektoratet og andre har påpekt at elektroniske sigaretter ikke er sunne. De peker først og fremst på at de inneholder nikotin som er vanedannende og usunne for deg. Med andre ord er elektroniske sigaretter like usunne som nikotinplaster, nikotintyggegummi og andre røykesluttprodukter.

Bakgrunnen for at jeg har testet ut elektroniske sigaretter har aldri vært ett ønske om å slutte å røyke. Det som fristet meg var at det fremsto som ett bedre alternativ enn både snus og røyk.
Det er derfor gledelig at jeg merker det både på helsen og på pengeboken når jeg røyker elektroniske sigaretter. Både fordi jeg slipper unna all tjære og annet i vanlig røyk, men også fordi at jeg i sum røyker mye mindre nå, og får i meg mindre nikotin.

1 kommentar:

  1. This is my first time i visit here. I found so many interesting stuff in your blog especially its discussion. From the tons of comments on your articles, I guess I am not the only one having all the enjoyment here keep up the good work. Eliquids Uk

    SvarSlett